[vissza]
Grandpierre Attila csillagász, a Vágtázó Halottkémek énekese
A VHK a nyolcvanas évek magyar underground zenei életének egyik legendája, annak
ellenére, hogy nem tartozott az akkor igazán népszerû áramlatok (a Müller
Péter-Menyhárt Jenõ-Víg Mihály tengely rocksanzonjai, a Bizottság és különbözõ
utórezgéseinek idétlen-beatje) egyikéhez sem. Grandpierre a ma is létezõ, nem
kifejezetten melodikus zenéje köré filozófiát is építõ zenekar
énekese-ideológusa, csillagász. Induló lapok talán legkedveltebb interjúalanya:
rengeteget beszél, csak kicsit nehéz utólag beilleszteni a kérdéseket a
szövegözönbe. Ott egye a fene, végül is eddig nekünk mondta a legjobbakat.
- Téged kifejezetten öntörvényû embernek ismernek. Egy rockzenész esetében ez
megszokott, ám te emellett csillagász is vagy. Hogy tudod egyeztetni ezt a két
gyökeresen ellenkezõ magatartási modellt?
- Az én tudományos pályafutásom szinte valószínûtlenül kacskaringós. Két
gimnáziumba is jártam, mert az egyikbõl eltanácsoltak. Ezért átmentem az István
gimnázium matek tagozatáról a Fazekas gimnázium matek tagozatára. Ott viszont
szintén megismerték a magaviseletemet, és emiatt azt mondták, hogy határozottan
eltanácsolnak az egyetemtõl, és maximum valahová vidékre mehetek el könyvelõnek.
Rájöttem, hogy nekem tanulmányi versenyt kell nyernem, ahhoz, hogy egyetemre
kerülhessek. A gondolatot tett követte: bekerültem az elsõ tíz közé, és így
vettek fel az ELTE fizika szakára. Késõbb itt is a magaviseletem miatt
függesztettek fel két évre.
- Mi baj volt a magaviseleteddel?
- Jól éreztem magamat a társaságban, és elsõsorban ez volt a fontos, nem pedig
az, hogy a tanárok szerint hogyan kellene magam érezni. Emiatt például állandóan
nevetõgörcsöm lett, és ez a tanítást különleges megvilágításba helyezte.
Szerveztem különféle akciókat, amik a tanítást más mederbe terelték, nem a
tanárok elképzelése szerint. Önálló elképzeléseim voltak, és ezek általában arra
irányultak, hogy az én meglátásaim érvényre jussanak.
- Mégis, hogy ?juttattad érvényre a meglátásaidat??
- Például szünetekben gyújtogattam a folyosón. Ezen kívül következetesen olyan
hozzászólásokkal léptem színre, amik a tanuláson kívüli cselekményekre
buzdították az embereket. Emiatt aztán egy idõ után nem szólí tottak fel,
akárhogy jelentkeztem, úgyhogy kénytelen voltam ping-pong labdákkal, láncok
csörgetésével felhívni magamra a figyelmet. Ezek a dolgok az egyetemen is
folytatódtak. Elbeszélgettem az emberekkel, hogy miért mentek oda, és milyen
motivációjuk van arra, hogy fizikusok legyenek. Aztán kiderült, hogy igazából
nem személyes érdeklõdés fûzte õket arra, hogy ide jelentkezzenek, hanem
egyszerûen jobb híján jöttek ide, amit aztán én egyszerûen nevetség tárgyává
igyekeztem tenni, és sikerült is.
- Végül visszavonták a felfüggesztésedet az egyetemen. Sikerült valamilyen
kompromisszumot kötni?
- Igen, megígértem, hogy hajlandó leszek ezután beszélgetni is az emberekkel,
nem csak a saját törvényeimet próbálom érvényesíteni. Olyan kompromisszumot is
kötöttem, hogy több mint egy mondatot hajlandó leszek beszélni valakivel. A
lényeg az, hogy mire végeztem az egyetemen, addigra már elég rettenetes hírem
keletkezett, és így a legtöbb helyen kijelentették, hogy a képességeim
rendkívüliek, de õk személyesen nem akarnak velem dolgozni. Ezért elmentem az
Országos Köolaj és Fölgázbányászati Kutatólaboratóriumba dolgozni. Egy év múlva
kaptam egy doktori ösztöndíjat a Mûegyetemen. Csillagászati témából írtam a
disszertációmat, ami a vártnál sokkal sikeresebb volt, és elõször nem is akarták
elhinni, hogy én ezt egyedül csináltam. Mondták, hogy pályázzak meg egy
aspirantúrát, tehát készítsek el egy hároméves kandidátusi fokozatot jelentõ
munkát. Meg is csináltam, meg is védtem, utána munka nélkül maradtam 3 hónapig.
Végül a geofizika tanszék vállalta a felelõsséget értem, viszont munkavégzésre
kihelyeztek a csillagászati intézethez. Õk elfogadtak azzal a feltétellel, hogy
ha valami nagy botrányt csinálok, értesítik a geofizika tanszéket. Végül ? egy
nyolcéves próbaidõ után ? megnyugodtak a kedélyek, és a csillagászati intézet
hajlandó volt foglalkoztatni. Azóta is ott dolgozom.
- Mi motivált abban, hogy fizikus legyél?
- Mindennel, így a csillagászattal is csak azért foglalkozom, mert az élet
lehetõségei érdekelnek. Emiatt érdekel a tudatkutatás is, de foglalkozom a saját
gondolataimmal és a saját életemmel is. Megjelent egy verseskötetem, A mindenség
örjítõ varázsa, de írok novellákat is. A munkahelyemen elméleti csillagászati
kérdésekkel foglalkozom, mint például a naptevékenységeket leíró fizikai
egyenletekkel. Próbálom megérteni, milyen tényezök mozgatják a Nap
tevékenységét, energiatermelését és ennek a változásait. Sikerült egy olyan
megdöbbentõ eredményre jutni, hogy a Nap mûködését a bolygók szabályozzák. Tehát
egy látszólag nagyon kis hatás egy nagy eredményt tud létrehozni, ami hasonlít
ahhoz, hogy elgondolok valamit és azt megcsinálom, tehát van egy nagyon pici
változás, majd egy nagyon nagy eredmény. Ez általában az élõ rendszerekre
jellemzõ. Az, hogy a Nap is ilyen organikus jelenségeket mutathat, egy telj esen
új irányt jelöl ki a csillagászatban.
- A Vágtázó Halottkémek pedig a zenében jelölt ki egy ?új irányt??
- Mi tulajdonképpen arra jöttünk rá, hogy amikor összejöttünk, és a hangulat a
tetõfokára hágott, akkor mindenféle látomásaink támadtak. Mintha megnyílna
hirtelen az a világ, amiben vagyunk, kicsúcsosodik és átvisz egy másik világba,
amely egy olyan látomásos, hallucinogén világ, ahol minden sokkal elevenebb és
élettelibb. Ez az, ami miatt erõs motivációt éreztünk arra, hogy megváltoztassuk
a világot. Úgy éreztük, hogy az emberek általában nem élnek igazi életet, a
saját életük impulzusainak nem engednek, hanem ehelyett elfogadják a külsõ
fékezõ kényszereket és alávetik magukat a körülmények hatalmának. Közben pedig
fordítva kellene viselkedni, mindenkinek a legmélyebb oldalát és a legmélyebb
impulzusait kellene átadni a többieknek, mert akkor az egész másképp mûködne,
nem úgy, mint amikor mindenki a fékeket veszi át a másiktól. Egy sokkal
teljesebb és szabadabb élet lehetséges annál, mint amit ma ? valamilyen
érthetelen ok miatt ? az emberek élnek. Úgy gondoljuk, hogy az emberek olyanok,
mintha tetszhalottak lennének, egy szellemi bombatámadás áldozatai. Ahhoz, hogy
fölébredjenek, nekünk érzésekkel és lelki töltésekkel kell újraéleszteni õket.
Tehát halottkémeknek kell lennünk.
- Az újraélesztésben segít például a kissé durva szövegû ?Botrányos probléma??
- Hát a fene tudja, a mai világban mennyire durva. Igazából a szövegnek
hangulati értéke van, ami az egésznek egy olyan ízt ad, hogy az tényleg egy
sajátos spontán dolog, nem pedig valami kiizadt mûvi tákolmány. Manapság a
mûvészek azt gondolják, hogy ha nagyon sokat izzadnak és összehoznak valami
olyasmit, ami megfelel egy képzeletbeli elvárásnak, akkor az mûvészi lesz, pedig
lótúrót, az egyáltalán nem az. Az igazi mûvészet csak olyanfajta lehet, mint
amikor elszabadul a vágyad, saját maga találja meg a törvényeit, és olyan módon
fejlõdik, ahogy önmaga akar. Ha azt mondom, hogy ?bazd meg, bazd meg, bazd meg?,
az egy olyasmi, hogy a fene egye meg, ez annyira eleven, hogy nem kiherélésre
való dolog, legyen olyan amilyen. Egy pofátlan és pimasz problémáról van szó,
ami az embert orrba vágja, és ettõl az egész csak még jobban megdagad és még
jobban feszít.És akkor az egész elkezd elszabadulni, és ez az, amirõl a VHK
szól.
(Karlinszky Richárd)