[vissza]
Vágta az eksztázisért
"Hipnotizáló, ahogy az énekes pörgô dervisként üvölt a banda
woodoo-szertartásokat idézô mágikus zenéjére." (Melody Maker, '92. szept. 26.)
"A VHK révén jöttem rá, hogy milyen veszélyes is lehet a rock." (Melody Maker,
'92. okt.10.)
"Hátborzongató dolog olyan embereknek, akik állati örömöt lelnek hatványozott
hangzásorgiákban." (World of Music, '92/10)
"A Halottkémek ötvenperces transzállapot: ôrült dobosok, túlfeszített gitárosok,
üvöltô sámánok... Egy álom. Nagyon hangosan hallgasd, merülj el, soha ne térj
vissza!" (NMI,'92)
A Vágtázó Halottkémek az elsô magyar együttes, amellyel ilyen szinten
foglalkozik a világsajtó. Zenéjük annyira lázító, rejtett energiákat
felszabadító, hogy még az összvilági zenedömpingbe fásult ítészeket is felrázta
és cselekvésre késztetett egy amerikai lemezkiadót is. A semmi kapuin
dörömbölve, a VHK harmadik albuma, CD-je és kazettája egyszerre jelent meg a
tengerentúlon, Európában és Magyarországon. Az Alternative Tentacles gondozta
kiadványon az a hangrobbanás, néhol káosz, amely az elôzô lemezt jellemezte (A
Világösztön kiugrasztása), most koncentrált sugárnyalábok formájában hat és új
zenei minôséget teremt. Persze tökéletesen felesleges világhírû szaklapok nyomán
a zenekar eredetiségét bizonygatni. Nem is teszem, inkább a Halottkémek
csillagász-énekesét, Grandpierre Attilát faggatom az együttest feszítô
energiákról és a színpadi eksztázisról.
- A természet erôi bennünk élnek. Álmainkban és éber állapotban is hatnak, s
általuk részei lehetünk a Világösztönnek, amely azért mûködhet komplexitásában,
mert az ember nem egyszerûen véges lény, hanem kapcsolatot tart egy korlátlan
természeti tényezôvel. Ez a tényezô a mindennek magától való öntörvényû
kibomlása, de csak homályosan érzékeltethetô a nyelvvel. Talán úgy
szemléltethetném, hogy amikor szavakba, zenébe akarod önteni a benned megmozduló
vágyat, érzéseket, mindenséget, akkor megpróbálsz valamit áthozni egy korlátlan
végtelenbôl - amit semminek is nevezhetünk, de nem negatív semminek, hanem a
valami forrásának egy olyan véges világába, ahol határok vannak.
- A VHK-nak az a feladata, hogy a végesben megjelenítse a végtelent?
- Ez a hajtóerônk, mint ahogy más-más tudatszinten mindenkinek. A mi motivációnk
a korlátlan létezés, a minden mindensége és a ha tártalan megvalósulási vágy.
- Ezt a színpadon nagyon hatásos, mondhatni, eksztatikus eszközökkel éritek el.
- Az ösztönvilágunk annyira lefojtott, a társadalmi lét peremére taszított és a
ma-gánéleti szférába utalt, hogy csak akkor hívhatjuk elô, ha legmélyebb
erôinket mozgósítjuk. Csak így robbantható le a ránk száradt héj, de minél
mélyebbre nézel magadba, annál inkább elemi erôkkel szembesülsz. Felfokozott
tudatállapotba kerülsz, ahol már a mindenség egészével tartasz kapcsolatot.
Nyilván a végtelennel való találkozás az oka annak, hogy az eksztázisnak akkora
szerepe van az életben. Egy Abraham Maslow nevû tudós átlagemberek körében
végzett felmérést e témában, és két döntô csúcsélményt regisztrált. Az egyik a
szexuális mámor, a másik a zene.
- Neked milyen csúcsélményeid vannak?
- A zene és a szexualitás hihetetlen hatással van rám, de az alkotás is. Ha az
ihlet pillanatában a felhalmozott információtömegnek új formát tudok adni, az
hátborzongató.
- És a drogok?
- Voltak kísérleteim, de mivel túlérzékeny vagyok, a legkisebb adag is
veszélyes. Olyan állapotba kerülök, amelyben nem érzem aktív teremtô tényezônek
magam. Egy alkalommal három slukk marihuána után öt órán keresztül beszélgettem
úgy a lábujjaimmal, mint aki keményen bekokózott.
- "A semmi kapuin dörömbölve" letisztultabb, mint az elôzô VHK-album. Az
ösztönök is az erôvonalak mellé rendezôdnek? Halad valami felé az ösztönáramlás?
- Mindig is az igazi erôk természetes mûködési módját követtük. Már szinte
mindent lerobbantottunk magunk körül, de most a káoszban egy látomás erejéig
megcsillant egy út. Magától jött és önmagát diktálja, s mivel a zene számunkra a
legtermészetesebb közeg, ezért a saját nyelvén szól. Nincs rákényszerítve a
feltétlen tiltakozásra, mint ahogy mi sem vagyunk, mert már megtaláltuk a
világunkat.
(D. Kiss Gábor)