[vissza]
Rabok legyünk, vagy szabad egy táncra?
Vágtázó Halottkémek: Naptánc
Aki végighallgatta már egyvégtében a VHK lemezen is hozzáférhető életművét, az
minden bizonnyal egyetért velem abban, hogy a jó pár év alatt összegyűlt anyag
megdöbbentően egységes, határozott és következetes, mintha nem is telt volna el
idő a legelsőnek felvett szám és a legutolsónak játszott között. Ez nem
véletlen, mivel abban az intervallumban, amiben a Halottkémek forgolódnak,
huszonvalahány év csak egy pillanat, nem több, mint egy verébszárnycsapás.
Arrafelé évezredekben számolják az időt, kisebb egységgel nem bíbelődnek, és így
van ez rendjén.
Mindez korántsem jelenti, hogy a VHK állóvízben lubickol, sokkal inkább arra
utal, hogy már az első lemez felvételekor (meg persze már jóval előtte) pontosan
tudták mindazt, amit ma is, és eszük ágában sincs Pierrot-hoz rohanni, hogy
felbindzsizze az alapokat, inkább csinálják maguk.
Ez a biztos tudás a VHK-lemezek előnye és bizonyos szempontból hátránya is, mert
a felületes hallgató számára, aki két rosszul sikerült életpillanat között
leemeli a polcról a Naptáncot, csupán annyi jön le mindebből, hogy ugyanolyan,
mint az előző. A válasz persze egyszerű: nem kell felületesen hallgatni, de ez a
válasz amennyire egyszerű, annyira csapda is, mivel aki elmegy egy koncertre, az
felkészül a várható élményre, ráhangolódik, bizsereg a prosztatája, nem
vacsorázik előtte, majd az arcába kapja a totális produkciót, míg a lemezvásárló
ennél jóval felkészületlenebbül közelít a dologhoz.
Mindez csak azért fontos, mert a zenekar azzal, hogy lemezeket készít,
akarva-akaratlanul a piacra került, és ott az anyag mint árucikk is
megmérettetik. Ez alapján valószínűsíthető, hogy VHK-lemezt az vásárol, aki
azért megy a boltba, hogy VHK-lemezt vásároljon, és tulajdonképpen így van ez
rendjén.
Aki viszont hajlandó és képes elmélyülten és elfogultság nélkül végighallgatni a
Naptánc című lemezt, örömteli és nagyszerű dolgokat fedezhet fel, sodró
improvizációkat és varázslatos szövegeket, és persze ott van a sláger, az
´seimmel.
A Vágtázó Halottkémek munkásságának legerősebb pillanatai azok, amikor a
tudatalatti/-feletti irányítja a tollat és a hangszereket, ilyenkor születnek
meg olyan szövegek, mint a Kis piros sárkányok vagy a Csodaszarvas-igéző, és
olyan zenék, mint a Táltoscsillag.
Amikor a történet eltolódik a konkrétumok felé, a produkció veszít erejéből,
iróniára hajlamos, megrontott és fáradt agyam rögtön működni kezd, mint például
a Hunok Budapesten című szám hallgatása közben. Ilyenkor kissé kizökkenek.
Mindez persze lehet annak a következménye is, hogy a lemez meghallgatása előtt
nem sikerült eléggé átdrótozni az elmém, hiszen a Vágtázó Halottkémek
ideológiája és világlátása tökéletesen egységes, kikezdhetetlen és vállalható,
csak én mostanában már képtelen vagyok cinizmus nélkül szemlélni a tökéletesen
egységes, kikezdhetetlen és vállalható ideológiákat és világszemléleteket. Csak
pillanatokra képes magával ragadni a kozmikus üzenet, amikor zenével vagy borral
módosítok tudatot, igaz, akkor nagyon. Ilyenkor gátlástalanul repülök velük,
hagyom magam sodorni, átérzem a Naptánc gyönyörűségét és lényegét, belátom a
teret, és szeretni valónak tűnik a gondolat, hogy egy gondolkodó és lélegző
univerzumban teszem, amit teszek, egy nálamnál mértékegységekkel nagyobb terv
része vagyok, amit képzeletemmel, gondolataimmal kiteljesíthetek,
cselekedeteimmel átírhatok, és olyan ellenfeleim, társaim lehetnek, mint a
vihar, a távolság, az idő és a csillagok.
Aztán oszlik a köd, megint visszazökkenek ebbe a kisszerű, félkomfortos
valóságba, ahonnan csak vágyakozni lehet, várni, és figyelni, hova repítenének.
Hallgatom, ahogy zenélnek, ahogy uralják a hangokat.
Minden alkalommal, amikor egy-egy VHK-lemez hallgatása közben átkerülök oda,
ahol az igazán lényeges dolgok történnek, hajlamos vagyok azt hinni, hogy
sikerül megkapaszkodnom a lét felszínén, megtapasztalni az igazi életet, és hogy
ez most már így is fog maradni mindörökre, de aztán menthetetlenül visszahullok
oda, ahonnan elindultam, ahol nincs hatalmuk a kozmikus törvényeknek, vagy ha
van is, számomra érdektelenek, nem üzennek semmit, miközben tudom, a hiba az én
készülékemben van.
Ezért is ünnep, amikor egy VHK-lemez megjelenik, mert legalább 74 percre valami
olyan lénynek érzem magam, amilyennek minden egyes rohadt napon kellene.
Kérem, tegyenek egy kísérletet, és ha életükben először is, de hallgassák végig
egyhuzamban a Naptáncot, az sem feltétlenül baj, ha megisznak közben egy üveg
bort, aztán hagyják, hogy átrohanjanak agyukon a hangok, hogy végigszántsa
tudatukat a zabolázhatatlanul áradó zene, és közben ne is próbálják értelmezni,
mi történik, csak engedjék szabadon, ami keletkezik, csodálkozzanak rá,
ismerkedjenek vele, aztán meséljék el valakinek, hogy mit tapasztaltak.
Esküszöm, egy kísérletet megér, hátha önöknek sikerül.
Para-Kovács Imre