[vissza]
Megérezni, mi is az igazi vágtázás
Megjelent: Magyar Nemzet, 2009. április 27, 15. old.
Van, amit nem lehet megtanulni, amire születni kell. Ez a helyzet a VHK-val is.
Lehet arról beszélni, hogy csak póz, csak színpadi játék, hogy tudatmódosító
szerek szülik, ám ezek az elméletek csak addig állják meg a helyüket, amíg
valaki el nem megy egy koncertre és meg nem tapasztalja, hogy mi is az a vágtázó
jelenség.
H A N G - H A T Á S
Kiss Eszter Veronika
Onnantól kezdve ugyanis kénytelen elismerni: ezek az emberek
olyasmit tudnak, amit kevesen: a VHK tagjai személyiségükkel képesek valamifajta
őserőt megidézni. Olyasmit, ami egyetemes, ami az emberré válás óta folyamatosan
létezett. Lehet ezt révülésnek, tömegpszichózisnak nevezni, ez utóbbi egyébként
nyilvánvaló is, de az is lehetséges, hogy nincs másról szó, pusztán a bennünk
rejlő energiák felszabadításáról. Mindenesetre Grandpierre Atillát leginkább
táltosnak nevezném, és nem térnék ki arra, hogy ez a szó mennyiben jelent mást,
mint a sámán, aki nem tudja, az is pontosan érzi. És ez az, amire mindig is
születni kellett.
A VHK tagjai nem írtak számokat, nem vetették papírra, legfeljebb a
szöveget. Gyűjtötték a képi és zenei motívumokat, amelyeket láttak, hallottak,
vagy egyszerűen csak éreztek, és addig zenéltek, amíg teljesen egymásra
hangolódva egy emberként tudtak érezni, gondolni, és így képessé váltak arra,
hogy a közösségben megszületett üzenetet a szélesebb közösséggel
(hangsúlyozottan nem közönséggel) is megosszák. Ehhez olyanfajta alázat és
egymáshoz fűződő baráti kapocs kell, ami csak a VHK-ban volt meg. Talán ezért is
vált ennyire közösségivé a zenéjük élménye. A látvány, az installációk, a
testfestés, a rituális színház náluk csak eszköz volt, amely segítette a zene
célba érését. Tudatmódosítókról pedig nyilvánvalóan szó sincs, teljesen józanul
is magával sodor a zene lüktetése. A legdöbbenetesebb azonban, amikor
szembesülünk: a képekért, installációkért, látványért felelős Barcsik Géza
grafikusművész komoly néprajzi ismeretei, a zene motívumai már a rendszerváltás
előtti másfél évtizedben arról a korról szóltak, amelyről akkoriban jóformán
megszólalni sem lehetett: a kereszténység előtti magyarságról, múltunk
örökségéről, a hunokról és a vágtázó életmódról, a táltos hagyományról. Nem
csoda, ha leginkább a tiltás és az elhallgatás jutott nekik osztályrészül, az
általuk képviselt közösségi erő azonban mindig megtalálta a kiskapukat, volt,
hogy klubvezetők a megélhetésük kockáztatásával léptették fel őket, vagy hogy
egy másik zenekar koncertjén úgy kaptak lehetőséget, hogy spontán felhívták őket
vendégként a színpadra. Grandpierre Atilla a VHK feloszlása után a Vágtázó
Csodaszarvassal folytatta a munkát, s bár a népi hangszerek jót tettek a
hangzásnak, valahogy mégsem vált ennyire elementárissá az élmény. Most Életerő a
régi-új zenekar neve, és ez a név alighanem találó, annak ellenére, hogy a
közönség valószínűleg nem fogja megszokni, és reflexből VHK-nak nevezi majd
őket. Nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ennyi év szünet után ugyanonnan tudták
folytatni, ahol abbahagyták.
(Vágtázó Életerő: VHK-Idéző. Petőfi Csarnok, április m25, 20:00.)