[vissza]
Karmikus kalandok Keleten / 301 éjszaka meséi /
[a
beszámolóhoz tartozó képeket itt találod]
Mottó I.: "El kell indulni minden úton, Az embert minden úton várják, Nincs
halálos érv a maradásra."
Mottó II.: "Dont worry, just go, brother!""
Mi a fasznak mész Te Indiába, a sok leprás koldus közé, ráadásul autóstoppal,
elment az eszed ?"- kérdezték sokan, mikor megtudták mire készülök. Valóban
eszement ötletnek tunt 150 dollárral nekivágni Dél-Kelet-Ázsiának, pontosabban a
Törökország-Irán-Pakisztán-India-Nepál-Tibet útvonalnak. Most már azonban
tisztán látom, hogy valójában eddigi életem minden egyes mozzanata ezt az
utazást készítette elo. Erre ment ki a játék. És az is biztos, hogy hátralevo
életem minden egyes pillanatára kihatással lesznek az út során szerzett élmények
és tapasztalatok. Szóval ennek az útnak nagyon meg kellett történnie.
Szándékomtól még az se nagyon tántorított el, mikor a Nemzetközi Oltóállomáson
felsorolták a rám váró borzalmakat: hepatitisz, tífusz, skorbut,
patkányharapásláz, hegyibetegség, kolera, malária. Nagy ügy. Voltam én már olyan
másnapos is, hogy ezen nyavalyák összes tünetét egyszerre éreztem fortyogni
bennem, akkor most nehogy már magam alá piszkítsak egy piti kis kolerától. Meg
különben is, nem ezért vannak a védooltások? Igen ám, csakhogy
felvilágosítottak, miszerint, ezek az injekciók és gyógyszerek nem kevés pénzbe
kerülnek, és ugyan a felvételük egyáltalán nem kötelezo, de baromira ajánlatos,
egyrészt mivel a hiányukban esetenként bele is lehet dögleni, másrészt pedig -
és ez már tényleg nyomós érv volt - az oltási igazolvány felmutatása nélkül
egyik-másik országba esetleg be se engednek. Azért még ez utóbbi érv súlya alatt
sem kezdtem el ész nélkül teleoltatni magamat, ugyanis mint kiderült, elég csak
az egyetlen ingyenes, tífusz elleni szérumot belövetni, mivel ehhez már
automatikusan kiállítják a nemzetközi oltási igazolványt. Mikor aztán ezzel is
megvoltam, már csak a szükséges vízumokat kellett beszereznem, aztán vettem egy
nagy levegot (meg ötezerért egy hamis vonatjegyet Isztambulig, hogy a szerbiai
és bulgáriai stoppolást megspóroljam) és egy hideg, csípos októberi éjjelen,
pontban éjfélkor, mint a gyönyör, kigördültem a Keletibol a Balkán Expressz -
nevéhez méltó állapotokat tükrözo - szerelvényével. Isztambulig nem igen történt
említésre méltó esemény, hacsak nem a bunkó magyar kalauz esete, aki Tóth Mari
helyett velem szórakozott (nyilván szagot fogott a jegyem miatt), ám
leszállítási manoverei rendre kudarcba fulladtak. Késobb még egy bolgár kalauz
is megdobogtatta a szívemet, aki éppen ifjú pályakezdo jegykezelonek tanította a
szakma csínját, és ehhez pont az én nem túlzottan originál jegyemen mutatta meg,
hogy miket is kell ellenorizni egy tiketten. Miután mindent rendben találtak
elköszöntek, én pedig szívritmusom normalizálódása után mély álomba zuhantam.
Isztambulról nem igen tudok ódákat zengeni, a város sajnos szóra sem érdemes,
napjainkra már az ázsiai oldali is egy teljesen eleurópaiasodott,
turistahordákkal telített gagyi bazárrá változott, viszont földrajzilag teljesen
korrekt kiindulópont a valóban mesés Kelet felé. Eloször azonban Dél felé vettem
az irányt, lestoppoltam a Pillangó-völgybe, a Földközi-tenger partjának egy
eldugott zugába, itt volt ugyanis a Rainbow Tribe oszi rituális
teliholdünnepsége.
Who the fuck is the Rainbow Tribe? - merülhet fel többekben is jogosan a kérdés.
Nos, egy hopi indián prófécia szerint, amikor a Föld már nagyon beteg lesz és a
vadállatok teljes kipusztulása elkerülhetetlennek látszik, akkor jön majd egy
Törzs, melynek tagjai a bolygó összes kultúrájából, nemzetségébol azok az
egymásra talált emberek lesznek, akik szavak helyett a tettekben hisznek, és ez
a Törzs fogja megállítani a végso pusztulást és meggyógyítani a Földet, és ennek
a Törzsnek a neve: A Szivárvány Harcosai. Eddig a jóslat. És talán semmi
összefüggés, de itt van ez a mára már több tízezer tagot számláló Rainbow Tribe.
1972-ben volt az elso találkozójuk az akkor még csak pár tucatnyi nonkonfornista
lelkületu fiatalnak, azóta közösségek százai alakultak nemcsak Európa és Amerika
szinte összes országában, hanem mindenütt szerte a világban Szibériától Pápua
Új-Guineáig, kilométerekre a lakott területektol és a civilizáció ártalmaitól,
erdokben, hegyekben, dzsungelekben, ahol önellátó ökofalu-jellegu
lakóközösségekben, törzsi félnomád körülmények között, indián-tipikben,
kunyhókna, jurtákban, elektromosság-, vegyszer-, és muanyagmentes környezetben
próbálnak meg harmóniában élni a természettel, a Földünkkel, az egész
Univerzummal. Zenélés, éneklés, tánc, jóga, meditáció, szeretkezés és szent
növények (kender, mágikus gomba, pejot-kaktusz) segítségével állandó
kapcsolatban és kölcsönhatásban állnak a transzcendens világgal, ugyanakkor az
alkoholt és a kemény drogokat elutasítva nem egy álomvilágba menekülést
teremtenek, hanem egy rég elfeledett, mára már elkorcsosult, de egykoron
természetes, mágikus, lélekhiten alapuló osi látomásmódot és tudást szereznek
vissza.
Eloször tavaly nyáron jutottam el egy Rainbow-találkozóra a görögországi
Paiko-hegység érintetlen erdejében, ahol kb. 1500-2000 lengén öltözött,
ágyékkötos vagy éppen meztelen, testfestett, zömmel rasztafrizurás, vegyes
életkorú, nemu és borszínu társaság fogadott nagy-nagy szeretettel, és ahol
egész nap szólt a zene, foleg dobok és didgeridok, de volt gitár, furulya,
hegedu, sot egy skótduda is. Itt tudtam meg tolük, hogy a törzs egy része
állandóan vándorol, miközben sorra látogatják a Rainbow-falukat szép lassan
bejárják az egész földet, és itt jutottam arra az elhatározásra, hogy egy idore
csatlakozom hozzájuk, mivel épp Indiába készültek a következo nagy
összejövetelükre, és hát Ázsiának ez a része már engem is régóta vonzott. Két
hónapig maradtam a törzsnél Görögországban, aztán mikor a karaván elindult India
felé, én hazaugrottam egy VHK-turné erejéig, majd azon a bizonyos októberi
éjszakán útra keltem, hogy Törökországban csatlakozzam a csapathoz. De késve
érkezetem a Pillangó-völgybe, a karaván már megindult, kb. 20-25 ember maradt
csak a táborhelyen, egy hét múlva aztán én is továbbállok pár emberrel, ok
szintén Indiába tartanak, de mivel mindenkinek más útvonalterve és
vízumérvényessége van, ezért egy ido után szétszéledünk, késobb aztán újra
összefutunk némelyikkel a hosszú út során. Meg új útitársak is csapódnak hozzám
hosszabb-rövidebb ideig, szóval hol magányosan, hol kisebb társasággal zajlik a
vándorlás, kivételt képez Tünde, aki szinte egész utamon végigkísér, le a
kalappal elotte kitartásáért és bátorságáért. Törökországi csavargásunk során
eljutunk Trójába is, ahol a várt fanyúl helyett egy nagyra nott hintaló fogad,
aminek a fejébol kituno kilátás nyílik az egykori város hult helyére, majd
elzarándokolunk az idotlen idok óta égo Yauar-hoz, az Örökkévalóság Lángjához,
amit ha eloltanak pár perc múlva magától újragyullad. Leteszteltük, tényleg
muködik. Innen már csak egy köpés a Dardanellák-szoros, ahol Gelibolu
kikötojében pár napig sört csapolok egy halászkocsmában, majd a pár száz km-rel
arrébb fekvo Narlikuyuban leereszkedünk a Menny, és a Pokol barlangjába, a hely
atmoszféráját viszont meg se próbálom leírni. Mint ahogy Capadoccia holdbéli
tájairól is nehéz mesélni, a hatalmas mesebeli gombákra emlékezteto sziklasapkás
oszlopokról és a felszín alatt többezer évvel ezelott kialakított kb. 25 ezer
ember elhelyezését biztosító nyolcszintes földalatti városról, melybol azt
hittem sose találok ki, vagy a Kelet- Anatóliában magasodó Ararát több mint 5000
méter magas hófödte csúcsáról, ahol állítólag Noé fogott padlót bárkájával.
Végül is a 30 napos vízumunkat csontig kihasználva érünk az iráni határra, ahol
az állandósult kurd harcokból és a sajátságos helyi jószomszédi viszonyokból
kifolyólag állig felfegyverzett katonák által orzött vasrácsos ketrecben kell
várakoznia az átmeno forgalomnak, így nekünk is, együtt a 20-25 muzulmán és
iszlám szeparatistával. Feszült csend és ránk tapadó tekintetek, nem igazán
értik mi a francot keresünk itt, én is ezt kérdem magamtól, azért megpróbálok
barátságosan vigyorogni, Dachau lehetett ilyen vidám hely annak idején.
Szerencsére a hivatalos erok is hamar kiszúrják, hogy nem illünk bele a szokásos
felhozatalba, és mivel az idetévedt hülye turistákkal errefelé igen elozékenyek,
ezért elore is engednek, a vasrács csak nekünk kinyílik, soronkívüli ügyintézés,
át se vizsgálnak, mehetünk Allah hírével, elmenoben azért még látom, mikor a
helyieket puskatussal terelgetve darabokra szedik.
Az elso benyomás okozta szorongásunk aztán hamar feloldódik, olyannyira, hogy az
egyhetes tranzitvízumunkat meghosszabbítva több mint két hétig élvezzük Perzsia
vendégszeretetét. Látnivaló boven akad, némely város szépsége egyenesen
lenyugöz. Iszfahán például a kék kupolás mecseteivel, a Tuztemplomával és a
lengo minaretjeivel, fantasztikus színes bazárjával, valamint a csador mögé
rejtett, ám igézo szemu perzsa lányok kacér pillantásaival minden elképzelést
felülmúl. Ilyen lehetett a Kelet az ezeregy éjszaka meséinek idején. Mondjuk
Tünde kevésbé mesésen érezte magát a 30 fokos hoségben, mint én, mivel még a
határon becsavartam egy vastag függönybe - hogy megfeleljen a helyi öltözködési
követelményeknek - csak a szeme látszik ki, avval ver szegénykém. A helyiek
hihetetlenül barátságosan fogadnak mindenhol, különbözo családoknál
vendégeskedünk, több esküvore is meghívást kapunk, ahol a Törökországban kapott
dobommal rendszeresen beszállok a helyi zenészek közé, az egyik zártköru
lakodalomi bulin pedig többek között egy rendorrel együtt szívjuk az ópiumot meg
a hasist, még jó, hogy civilben a volegény barátja. A szolopálinkát már meg se
említem, így is annyi bunt elkövettünk az itteni törvények szerint - tiltott
alkohol- és droghasználat, nokkel közös (ülés ugyan nem, hanem) tánc és
mulatozás - hogy az a jelenlevoknek fejenként minimum 125 év gályarabságot plusz
kötél általi fobelövést jelentene. Aztán még sikerült belecsöppennem egy jó kis
forradalomba is, legalább is azt hittem, mivel óriási tömegek vonultak az utcán
transzparensekkel, megafonokból kiabáltak, miközben fegyveres katonák lepték el
az utcákat, a háztetoket. Kezdtem örülni, hogy szemtanúja és részes lehetek egy
ritka történelmi pillanatnak, felkelés Iránban, lövöldözés, kijárási tilalom,
határzár, aztán majd jönnek az ENSZ-katonák, hogy kimenekítsenek. Hát erre nem
kiderült, hogy valami államilag megszervezett népünnepély van? Amolyan
kommunista május elseje-szeruség, amikor azért vigyáznak ám, nehogy valami
kirobbanjon belole. Na végül nem robbant ki semmi, úgyhogy tovább álltunk és
épségben elértük a pakisztáni határt, ami nem más, mint egy Rejto-könyvekbe illo
sivatagi agyagviskó-rengeteg, hihetetlen mocsok közepette. Mellesleg nagyhíru
csempészközpont alakult itt ki, innen próbálnak bejuttatni Iránba mindent, ami
ott tiltott: marihuánát, ópiumot, alkoholt, noket. Megjegyzem: teljes sikerrel.
Pakisztán a lenyugözo mocsokkal és az itt élo afgán maffia hihetetlenül
barátságos vendéglátásával teljesen levett a lábamról. Történt ugyanis, hogy
éppen Quetta külvárosában kerülgettem a patkányoktól nyüzsgo döglött kutyákat,
mikor a gyanúsan méregeto lepattant helyiek közül udvariasan megszólított három
jól öltözött srác és miután közölték, hogy csodával határos miszerint még mindig
életben vagyok ezen a környéken, felajánlották szüleik egyik ötcsillagos hotelét
szálláshelyül. Utamnak ezen a szakaszán már túl voltam azon, hogy idegentol ne
fogadjak el semmit, úgyhogy hálásan követtem újdonsült barátaimat, akikrol
hamarosan kiderült, hogy felettébb jómódú afgán bunözok csemetéi.
Márványcsempés, fényuzoen felszerelt, szobainassal ellátott lakosztályomból
másnap reggel impozáns luxusterepjáróval vittek el a szülok rezidenciájára, ahol
alkalmam nyílott megismerkedni a népes kompáciával, sot személyesen magával a
Keresztapával is, aki igen hamar a bizalmába fogadott miután az egekig dicsértem
a közösen elpöfékelt igen jó minoségu csempészáruját, és ekkorra már bennem is
összeállt a kép, hogy nem holmi piti lótolvajokkal hozott össze a sors. A család
szimpátiáját elsosorban európai származásomnak köszönhettem egyébként, mivel az
általuk oly hon utált elmaradott ázsiai körülményeikkel szemben én a
példaképükké avanzsált Nyugatot képviseltem. Ajnároztak is rendesen, elláttak
mindenféle földi jóval, sot egy igen jól jövedelmezo bizalmi állást is
felajánlott a góré a legkisebb lánya kezével és a fele királyságával, de
ellenálltam a kísértésnek és végül egyheti tejben-vajban fürdetés után egy rakás
ajándékkal valamint egy Indiáig szóló vonatjeggyel az utamra bocsátottak.
Indiában már az elso nap sikerült belecsúsznom egy szíkh esküvobe, ahova szinte
betuszkolt az utcáról a násznép, mondván, hogy én leszek a díszvendég. Így is
lett, szinte körülrajongtak, percenként rakták elém a finomságokat, aztán persze
itt is jött a vízipipa, miegymás. Esküvobol aztán még volt egy pár, de persze
vándorutamon a fo hangsúly nem a bulizáson volt - ezekbe csak úgy belecsöppentem
-, hanem igyekeztem felkeresni a szent helyeket, városokat, hegyeket, folyókat,
templomokat, ahol valóban hihetetlen erok, energiák összpontosulnak, ahol elmém
elcsendesedett, lelkem szárnyakra kapott. Ilyen volt például Amritsarban a
szíkhek szent zarándokhelye a varázslatos Golden Temple, ahol egyébként
ingyenkonyhát és szobát tartanak fenn a zarándokok részére, így hát egy kis
idore én is bevackoltam magam, és naphosszat elüldögéltem a szertartásteremben a
szerzetesek földöntúli zenéjétol elbuvölve. Aztán - december lévén - leutaztam
Délre, a jó meleg tengerparti Goába, majd egy itt vásárolt olcsó szakadt
biciklivel bebarangoltam a környék tartományait. A tavasz beálltával eladtam a
bringát és felmentem Északra a Himalájához, de addig a két hónap alatt több ezer
km-t kerekeztem. Általában a szabadban aludtam, vagy shíva-templomokban, de
kaptam ingyenszállást a szegénynegyedek viskóiban és a jómódúak pazar palotáiban
is. Egyszer építettem magamnak egy pálmalevél-kunyhót egy elhagyatott,
érintetlen, paradicsomi tengeröböl partján, a dzsungel szélén, ahol az ott élo
nomád halászok teljesen befogadtak, esténként kivittek magukkal halászni a nyílt
tengerre, megtanultam rákot és polipot fogni, fáról kókuszdiót szedni, az abból
készült pálinkával pedig egyszer sikerült a gyékényszonyeg alá innom az egész
brigádot. Esténként tábortuz, chillum (hasispipa), és hajnalig tartó
mesék-mondák, szóval semmi stressz, rohanás, gázszámlás, vagy 100-ból 1-et
vetélkedo, nem, gond egy szál se, csak béke és nyugalom. És mégis, én
telhetetlen állat, két hét múlva búcsút vettem mindentol, valami hajtott tovább.
De így voltam az Osho-Kommunával is, ahova egyébként egy negatív AIDS-teszt a
belépo, és ahol a hindu tantra hívei egyáltalán nem tagadják meg maguktól a
világi élvezeteket, sot arra törekednek, hogy minél több gyönyörben legyen
részük, ami állítólag nemegyszer olyan magas szintre emelkedik, hogy az
elszabadult energia elvezet a megvilágosodásig. Nekem ez eddig még sajnos nem
jött össze, de azon vagyok, dolgozom rajta rendesen.
Szóval folytattam vándorlásomat, mert mennem kellett bármennyire is jól éreztem
magam az adott helyen, mert mindig vártak újabb csodák, amikrol mesélni is
képtelenség. Mert, hogy a francba öntsem szavakba azt az érzést, amikor India
legnagyobb fesztiválján, a 12 évente megtartott, másfél hónapig tartó, 20 millió
szent embert, ?sadhu?-t felvonultató Kumbha Mela fesztiválon rátalálok a Rainbow
Törzsre, akik a hindu rastabrotherekkel, a sadhukkal együtt táboroznak a Gangesz
közepén egy kenderrel surun benott szigeten és egy hónapon át minden
napfelkeltekor együtt merítkezünk meg a szent folyóban, mígnem a fesztivál
legnagyobb ünnepnapján a fo fürdési napon megjelenik a XIV. Dalai Láma, akit
csontig beszívva, énekelve, zenélve, vigyorogva körültáncoltunk és aki szintén
mosolyogva (bár lehet, hogy nem beszíva) adta ránk áldását. Vagy miként meséljem
el abban a tibeti monostorban töltött napjaimat, ahol az egyik távollévo
szerzetes szobájában lakhattam, és amikor megkínáltak a ?thukpa? nevu ételükkel,
döbbentem konstatáltam, hogy ez anyám húslevese, amire már hetek óta vágyom, és
mindemellett részes lehettem az osi mágikus rituáléiknak is. Meg aztán arról se
tudok nagyon beszélni, hogy milyen volt az a McLeod Ganj faluban átélt
hátborzongató tüntetés, ahol a kínai pusztítás ellen tiltakozó éhségsztrájkoló
tibeti szerzetesek kísérték utolsó útjára az önmagát felgyújtó tibeti veterán
katona földi maradványait, vagy Benáresznél a Gangesz partján az óránkénti
halottégetések, amikor a szél a hamut a fejünkre szórta, meg Agra városában a
naplemente a Taj Mahalnál, ahol - miközben a Yamuna-folyó partján lángoló
halottakat néztem - hihetetlen sötét erok próbáltak meg hatalmukba keríteni,
akárcsak Nepálban, a Káli-templom udvarán végigélt rituális állatáldozatok
közben, mikor dobszó és harangzúgás kíséretében nyakig véresen gázoltam át a
levágott kecske- és bivalyfejeken. Na persze rá lehet fogni a gandzsára is az
egészet, mert mint tudjuk India legeloin fu kövér, még a látszólag bambán
kérodzo bivalyok is úgy be vannak tépve, mint a marhák (akik szintén legelnek),
de azért azt jobb, ha tudjátok, hogy nem csak az a szép zod gyep teszi Indiát
azzá ami, cucc nélkül is egy orbitális nagy trip az egész, ami ráadásul sose
megy ki beloled.
Amúgy pedig soraim néhol túl profán, néhol meg tán kissé patetikus jellege
senkit ne tévesszen meg, ez csak a locsogó felszín, mélyen belül már sokkal
nemesebb e lélek, szennyét Gangesz Anyára bíztam, épp csak annyi maradt, hogy ne
legyen makula híján, hisz akkor már bevégeztetett.
Boli