[vissza]
Artpool Letters, 1983/2, 49-53.
"világító karosszékek röpülnek az űrben"
Először azt hittem, ilyen zenekar nincs is. Nem hallottam őket sehol játszani.
Aztán kiderült, hogy van. Hallottam egyszer. Úgy tűnt, nagyon jó zenekar, bár a
szöveget egyáltalán nem lehetett érteni, és a zene teljesen torz volt. Mintha
minden ott történt volna a színpadon, a zenekar tagjai közt, de ennek ellenére
kifelé, a közönség felé, és mintha semmi nem lett volna előre megírva, csak a
szöveg. Aztán később kiderült, hogy mindez pontosan így van, csak néha még a
szöveg sincsen megírva. Improvizáció az egész. Minden. Minden hang és minden
szó. Csakhogy ez sem igaz. Biztos vagyok abban, hogy ebben a zenében ? bármilyen
kaotikus, improvizatív, össze-vissza, határozatlan, támadó, erotikus, fajtalan,
durva, narkotikus, elborult és tehetetlen is ?látszólag ? semmi sem
kitalálatlan. Egy abszolút pontos, és szavakkal ugyan nem, de magával az
előadással és a zene-eseménnyel egyértelműen leírható teste van. Mert
kompozícióról nem lehet itt írni. Ez nem kompozíció. Ebben a zenében minden
eleve adott, attól a pillanattól fogva, hogy a múltban valakiben megszületett az
ötlet: ezt kell csinálni; sőt, sokkal régebben adott minden, mindannyiunk
elfojtott kollektív tudatalattijában: ezért olyan ismerős és olyan idegen.
Minden adott, mindennek megvan a maga helye, és minden meg is találja helyét az
előadás folyamán, és csak ott találja és találhatja meg helyét a gitárokon, a
dobon és az énekhangon. Mintha valami hatalmas és erős vár állna a zenekar
mögött, vagy egy olyan térkép, amire rá sem kell néznünk, hogy tudjuk, hol
vagyunk. aztán hozzáfoghatunk a részletes tanulmányokhoz. De előbb át kell
vennünk a ritmust. A VHK-nak vannak látszólag egyértelműbb pillanatai is, amikor
a zene közel áll mondjuk a Bauhaus zenéjéhez ? ilyen volt például az 1982
szeptemberi Ikarusz-koncert második fele: és ilyenkor kiderül, hogy mindez
szerkezetbe rendezve is érvényes, nem a látszólagos és valódi káosz szüli az
őrületet. De a legfontosabb a mögöttes tartomány: az a világ, amely az eltűnt és
elveszett közös kultúra-alapokat pótolja és egyben megteremti: ma már nem lehet
ilyen zenét csinálni, ami egyértelműen beleillik valahová: mindez egy kicsit
komikusan hatna: a végtelen hajsza az újdonság iránt utolérte a rockzenét is,
ami pedig éppen azzal tűnt eddig elő, hogy a szédületes változás tempó-pályáján
kényszerült mozogni. A VHK egyszerre interpretálja ezt a rohanást és teremti meg
azt a szolid feltételt, amelynek háttere előtt mindez egyértelművé válik:
egyszerre kultúra és teremtés, meglét és hiány. Hiányérzet. Egyébként pedig nem
is csak zene: színház, felolvasóest, hangköltészeti alkotóműhely, képzőművészeti
esemény, és body-art performance: hiszen minden egyes koncert teljes
kikészüléshez vezet, nyilván hogy fizikaihoz és lelkihez egyaránt, másképpen ezt
a fajta művészetet nem is lehetne művelni: Grandpierre Attila egyfolytában rója
a színpadot, szenved és élvez, egyszerre áldozza föl önmagát és ismeri meg magát
a szavakat: egyszerre mágus és áldozat: olyan kollektív mítoszt teremt magának,
amelyet csak ő ért, és ettől mindenkié: nemcsak a külsőt áldozza fel, hanem a
belsőt is. És a zenekar többi tagja is (Czakó Sándor, Ipacs László, Soós Lajos)
felkészíti magát azokra az újabb állapotokra, amelyeket még senki sem ismer: ők
sem. Az Ikarusz-koncerten hatalmas háló volt kifeszítve a színpadon: minden
zenész boldogan zuhant bele a műpók csapdájába: egyszerre jelentette ez a háló a
menekülést és a megváltást: minden kezdet ebben kapott értelmet. Ez volt
egyébként az a koncert, amelyről az első igazán hallható hangfelvétel készült.
Addig fogalmam sem volt arról, miről szólnak a szavak. Most már sejtem: a
menekülésről, a csapdákról, a megszabadulásról, a vergődésről, a lehetetlen
állapotokról, az áldozatról és az erőfeszítésről: az erőről: kollektív személyes
rítus a rock egyértelműen kétes közhelyeiben és nyelvén, de azon túl is az
automatikus írás és a pszichoanalitikus gondolati asszociáció tájain: mindent
tudok és ettől még nem vagyok okos, mindent el kell mondanom, mert semmire sem
emlékszem. Ez a zene nem műsor, hanem megismerés: enyém és másoké. Sámánizmus,
ördögűzés. Éppen ezért nem valószínű, hogy a VHK valaha is lemezre kerül:
nemcsak a magyarországi monopolizált lemezkiadás fordít hátat az ilyen zenének:
nem csak gazdasági csőd fenyegeti a VHK kiadóvállalatát. Ám ebben némi túlzás is
rejlik: nem csak a lemezkiadók demokratikus érzelmeinek hiánya miatt van kevés
ilyen zenekar: a létező együttesek száma mégis véges: New Yorkban létezik egy
DNA nevű csoport: ők is két évet vártak, amíg a Rough Trade kiadta első
lemezüket: hat szám, tizenegy perc, nagylemez. Tizenkét húros gitár, basszus és
dob: minden hangszer egyszerre játszik szólót és kíséretet, ott is minden
koncert olyan, mint egy improvizáció, de közben mindennek megvan a maga helye.
Mint a VHK-nál, de koncentráltabban: a VHK mondjuk tíz percbe terjeszti ki azt,
amit a DNA fél percben old meg. ettől aztán más is. (A body- art-performance
extatikusan ragadja el az odafigyelő közönséget. Éppen ezért nincs is értelme a
VHK-nál próbáról beszélni: minden próba ugyanolyan koncert, mint a többi,
legfeljebb nem nyilvános. Magánügy ez is. Minden egyes koncert hangfelvétele
egyik sem profi minőségű, kivéve az említett Ikaruszt ? önálló mű. A VHK-nak
nincs saját erősítő berendezése. Olyan kényszer, ami munkaeszközzé válik, és
amire épp ezért erősen kell koncentrálni.) van még egy zenekar, amely tudomásom
szerint ilyesmit művel: a Wire. Egyébként ők is megjelennek, a HAD nevű kis
lemezkiadónál: a cég közölte a zenekarral, hogy egy lemezoldalra húsz percnyi
műsor fér: pontosan ennyit is vettek fel. Egyébként a VHK zenéje nem csak
művészet: Grandpierre Attila önmagát tudósnak tartja: az is: csillagász.
Tudomány is. A végső válaszok, az újdonság erejével ható megoldások, soha nem
látott tapasztalatok egybegyűjtése intenzív sámánizmusban. Fura keverék, de nem
hibrid. Tiszta. A koncertekhez, gondolom, azt az egész napot végig kellene
követni, amikor az előadás lemegy: előtte és utána is: az abszolút filmtéma,
művészet és élet szétválasztott egybeesése, egymás irányába történő
kiterjesztése. Talán hiba Grandpierre Attiláról beszélni a VHK apropójából: de
ezt képtelen vagyok elkerülni: ő a centrum, ahol minden robban, ő írja és
improvizálja a szövegeket, ő a legnagyobb show man, Anti-show man és
anti-anti-show man: nekem leginkább ő jelenti ezt a zenét, persze nem az ő
kizárólagos produktuma: az egész zenekaré. Kollektív anonimitás: kollektív
magánáldozat, rátalálás a rituális önmegsemmisítésen keresztül: kérdésfeltevés
egy konvencionalizált és közismert, közérthető és megszokott nyelven olyan
kérdésekről, amelyekre, ha van is válasz, az csak a koncert ideiglenes
őrületében kaphatja és találhatja meg végleges és elkerülhetetlen, tehát egyedül
lehetséges állapotát: csak akkor létezik, ha elpusztul, de akkor univerzálisan.
Miközben azon törtem a fejem, mit írjak még, véletlenül elolvastam valamit, amit
évek óta szerettem volna: Heinrich von Kleist A marionettszínházról című
romantikus írását, és mivel más most nem jut eszembe, ide írom azt, amit
találtam, amúgy is ide illik, fura mód.
Látni való, ugye, hogy mennél jobban sötétül és halványul a szerves világban a
reflexió, annál sugárzóbbá és elevenebbé válik a grácia benne? De mint ahogyan a
valamely pontban egymést metsző vonalak, ha a végtelenben áthaladnak, a pont
túloldalán ismét metszik egymást, vagy a homorú tükör által alkotott kép a
végtelenbe távolítva ismét közelivé válik, ugyanúgy visszatér a grácia ott, ahol
a tudat mintegy megjárta a végtelent, s így egyidőben két ellentétes pontban, az
emberalkat két végletében válik láthatóvá: a bábuvá s az istenné lett emberben,
mivel a tudat értéke az egyikben zérus, a másikban végtelen.
Akkor hát ? kérdeztem kissé bizonytalanul ismét ennünk kellene a tudás fájáról,
hogy a bűntelenség állapotába visszajussunk?
Úgy van - mondta C. úr. - De ez már a teremtés utolsó fejezete lesz.