[vissza]
Grandpierre Attila a tudatos és kozmikus én azonosságáról és
ellentétérõl, valamint a VHK legújabb lemezérõl
Az Éden visszahódítására tesz újbóli kísérletet a Vágtázó Halottkémek. Örökké
aktuális téma és örökké hiú álom, de amíg inspirál, energiával tölthet el.
Középpontban ezúttal is a kozmikus erõ, a világösztön, Grandpierre Attila
életmûvének talán legfontosabb eleme, amely szerinte minden emberben jelen van,
és amelyen a természetes kozmikus emberi lét alapul. Az eltévelyedett nyugati
civilizáció és a hozzá kapcsolódó társadalmi tudat teljesen háttérbe szorította
ezt a világösztönt, hogy egy természetidegen elveket is tartalmazó
normarendszert kényszerítsen az emberekre. Az elszakadás, a manipuláció
következményeként gyakran érezzük úgy, hogy nem azt csináljuk, amit valójában
szeretnénk, és hogy nagyságrendekkel a képességeink alatt teljesítünk. A VHK a
kapcsolat újrateremtésén fáradozik, ehhez a legrövidebb út megérzésük szerint a
zenén és a ?magasra vivõ megtáltosodáson? keresztül vezet.
Az Éden visszahódítása II. lett a címe a VHK új albumának, melyet
hivatalosan szeptember 26-án az Almássy téri Szabadidõközpontban mutatnak be, de
amelyrõl augusztus 7-én a Szigeten már hallhattunk részleteket. Mennyiben
folytatása ez az elsõ felvonásnak?
Amikor tavaly elkészítettük az elsõ részt, hat éve nem voltunk már
stúdiófelvételt, az eltelt idõ és a hirtelen felindulás két nagylemezre való
anyagot vetett ki belõlünk. Amikor annak idején az albumra kiválasztottuk a
számokat, nehéz volt dönteni, bármelyik felfért volna még pluszban. Egy lemez
idõtartalma azonban véges, ezért úgy gondoltuk, a többi majd rákerül a következõ
korongra. Az élet azonban közbeszólt, csak négy dalt vettünk újra az egy éve
lemaradt tizenhétbõl. A többi vadonatúj.
Elõzõ albumukból ebben a stílusban rekordmennyiségnek számító
hatezer példány ment el. A Vágtázó Halottkémek ? huszonhárom éves fennállása
alatt elõször ? a slágerlistára is feljutottt, a MAHASZ-listán egészen a 14.
helyig kúszott fel. Csak nem befutottak?
Mindig is Magyarország egyik legsajátosabb és legsikeresebb
együttese voltunk. A siker pedig néha kiszámíthatatlan. 1978-ban például egy
házi próbán felvettük az "Üres a kozmosz" címû számunkat. Nagyon tetszett
mindenkinek, néhány embernek át is játszottuk kazettára. De amikor koncerten
próbáltuk meg eljátszani, nem sikerült, ezért inkább úgy döntöttünk: a
továbbiakban nem játsszuk. Aztán 1986-ban aztán az egyik zenei lapban
készítettek egy felmérést, hogy kinek melyik szám tetszett a magyar könnyûzene
elmúlt harminc évébõl. Mi számunkra meglepõ módon éppen ezzel a számmal
kerültünk be a lista 55. helyére, Kovács Kati, Zorán, az Omega és a Piramis
társaságába. Az "Üres a kozmosz"-t az "Éden visszahódítása I"-hez szintén
felvettük, de nem voltunk megelégedve vele, most újra rögzítettük, és megint
csak lemaradt. Talán a következõre felfér.
Annak, hogy elõzõ lemezük a MAHASZ listán a 14. helyig jutott
elõre, több oka is lehet. Legfõképp talán annak köszönhetõ, hogy ez a
sámánisztikus punkzene a korábban megszokottnál rendezettebb, strukturáltabb
lett. A szabad folyamatzenében helyenként kifejezetten konvencionális rocksémák
is megjelennek. Hogyan leget adott külsõ körülmények között rendelésre spontán
zenét játszani?
Konvencionális zenékre szerintem inkább a többi sikeres zenekarnál
találhatsz. Ami zenénk rendezettségének növekedését illeti: Nekem megvan a
zenekar szinte minden próba- és stúdiófelvétele, emlékszem rá, mikor mit
játszottunk. És a kezdet kezdetén, egy 1978-as házibulin ugyanaz a kettõsség
volt ránk jellemzõ, mint ma: voltak félig megírtnak tekinthetõ zenék, és voltak
spontán módon születõk. Igaz, hogy az Éden visszahódítása I-en valahogy a megírt
dalok kerültek az elõtérbe, életszerûen elõadva, de ilyen felvételek a korábbi
stúdiólemezen is hallhatóak. Mi vagyunk az a zenekar, akik nem változtak meg az
évek alatt. Bár a zenekarok többsége az évek múlásával elveszti a kapcsolatot
belsõ töltésével, mi ma is ugyanazt a töltést érezzük, mint az induláskor. Hat
év után vonultunk akkor stúdióba, érthetõ, hogy sok minden kikívánkozott
belõlünk. Mi is észrevettük, hogy a spontaneitás az elõzõ lemezt talán kevésbé
jellemzi, ezért az Éden visszahódítása II.-n az "elevenszülés" most sokkal
hangsúlyosabb lett. Úgy gondolom, a stúdiólemezek közül ez lett a legvéhákásabb.
Ez az, amelyikben a bennünket jellemzõ ösztönösség és elemi erõ a leginkább
benne van.
Az Önök zenéje elvben a konvencionális koncertstruktúrába nehezen
illik bele. Ott sok szempontból megszorítások, tér- és idõbeli határok vannak.
Ezt a transzállapotot felidézni, átélni, ráadásul azonos intenzitással, nem
lehet. Ma is igaz a régi tétel, hogy a VHK a próbákon az igazi?
Voltak is, vannak is ilyen vélemények. Majdnem minden próbát
rögzítek, több száz kazetta van tele, idõnként válogatásokat készítek belõlük,
hogy a többiek is hallhassák az izgalmas pillanatokat. Sokszor nem teljesen
tudatos állapotban zenélünk, nem törõdünk vele, hogy mi jön ki, mit mondok, mit
üvöltözök, és visszahallgatva ezek érdekesek lehetnek. A koncertezés más - De a
spontán zenélés ott is elõjön. Az emberben folyamatos az élni akarás, azé a
zenéé is, amelyben bennünk él, az is élni akar valamikor, és ez valamikor
követeli magának a megvalósulást. Vegyünk egy írót példának, aki meg akarja írni
a könyvét. Leül, kialakít egy munkamódszert, reggeli után ha törik, ha szakad,
nekiáll írni és a felesége addig nem engedi ki a szobából, amíg tíz gépelt
oldalnyi szöveget ki nem ad. Belekényszerül tehát egy konvencionális helyzetbe.
Hogy mindezt hogyan lehet mindezt összeegyeztetni az alkotói szabadsággal?
Hogyan mûködhet ilyenkor az írói invenció? Hát úgy, hogy vágyik rá, mert ezért
született, hogy írjon, tehát ha egy mód van rá, az írás, az alkotás mûködik.
Kellõ koncentrációval fel lehet idézni. Az ihlet nem olyan, hogy a lehetõ
legváratlanabb helyzetben jelentkezik, és mire az ember reagálhatna, gyorsan el
is tûnik. A valós alapok ugyanis nem tûnnek el. Amikor felmegyünk a színpadra
zenélni, MI örülünk neki, hogy felmehetünk. Nem arra gondolunk, hogy el kell
kezdeni játszani, hanem arra, hogy végre felmehetünk játszani. A koncert tehát
nem annyira kötelezõ feladat, mint inkább egy várva-várt lehetõség.
De azért, gondolom, nem ugyanazzal a megközelítéssel játszanak egy
klubban mint negyvenezer ember elõtt.
Ez igaz. A nagyobb nagyságrendû bulikon általában kevesebbet
improvizálunk, az igazán szabad zenéléshez mégiscsak jobb egy bensõségesebb
közeg. Negyvenezer ember egészen más megközelítést igényel, inkább arra
kíváncsiak, hogy mit tud a VHK. Õk bulizni akarnak, ezért gyors, energikus,
elektromos, sodró zenét játszunk, olyan zenéket is, amiket ismernek. A próba a
másik véglet, ott teljesen szabadok vagyunk. Viszont nincs meg az erõs késztetés
arra, hogy valami feltétlen elemi erejû történjen, illetve ez csak belõlünk
fakad.
A filozófia, gondolom, az új lemezen is gyakorlatilag ugyanaz.
Igen, az Éden visszahódítása lényegében a Vágtázó Halottkémek másik
megközelítése, megfogalmazása. A halottkémek azért vágtáznak, hogy az emberek
végre felébredjenek a tetszhalott állapotból, és kiteljesítsék az életüket, az
Édent pedig csak úgy lehet elérni, ha sok ember ráébred erre és cselekszik is.
Ez szintén hosszú távú program cím, akárcsak az együttes neve.
Ön szerint van tudatos és van kozmikus énünk, és a kettõ mostanában
szembefordult egymással. Véleménye szerint hogyan lehet visszatérni az édeni
állapotokhoz?
Azt gondolom, hogy természet szerint érzéseink, sejtéseink és
gondolataink eleve összetartoznak, a kozmikus én és a tudatos én egylényegû.
Csak a modern társadalom igyekszik szembeállítani õket egymással, Sajnos egyre
sikeresebben. A belsõ világ azonban ma is feltárható. A biokibernetikában ismert
dolgok: az emberi szervezetet a külsõ érzékszerveken keresztül másodpercenként
több mint egymilliárd bitnyi információ éri. Azt is kimutatták, hogy ebbõl az
ember ebbõl ténylegesen másodpercenként maximum száz bit mennyiséget tud
hasznosítani. Azaz csak nagyon elenyészõ részét tudatosítjuk. Tudatos énünk
tehát egy porszem a sivatagban, de pozitívabban úgy is fogalmazhatnék, hogy
tudatunk a mélytudatunk lángoló fókusza. De ahhoz, hogy tudatunk normálisan
tudjon mûködni, kell, hogy ez az információ értelemszerûen válogatódjon ki. Ez
azt jelenti, hogy nem csak a tudatunk folytat értelmes tevékenységes, hanem
magát a kiválogatást is egy értelmes tényezõ szervezi meg. De nem csak a
külvilágból érhet bennünket információ, hanem belsõ világunkból is, ellenkezõ
esetben robotok, gépek, fényképezõgépek, vagy egyéb információ-feldolgozó
készülék lennénk. Becslés szerint génjeinkbõl, azaz egyéni tulajdonságainkból,
genetikus adottságaikból szintén TÖBB milliónyi bit információt kapunk. Az
életünk során átélt élmények pedig jelentõsen befolyásolhatják az információk
feldolgozását.
A belsõ világ szintjei tehát a tudatos én, a mélytudat, a genetikus tudat.
Mindezen kívül képesek vagyunk arra is, hogy teremtõ felismeréseket tegyünk. A
lehetõség szintjén bármelyik információt meg tudjuk szerezni, és ez az
információ-óceán végtelen. Ezt a létszintet hívom kozmikus tudatnak vagy
kozmikus énnek. És azt gondolom, hogy valójában az anyagi világegyetem ebbõl a
belsõ kozmikus világfolyamatból jött létre, fejlõdött ki, mûködésének lett a
következménye.
Nem csak a belsõ világunk nem tudatos tényezõi rendelkeznek szervezõ
erõvel, hanem a külsõ világegyetem is, a földet, a napot szintén szervezõ
tényezõ mûködteti, és világegyetem lényegét is ez a szervezõ erõ adja. Ez az,
amit a kvantum-mechanikai és tudatkutatásokkal vizsgálni lehet. Ahhoz, hogy a
saját életemben döntsek a saját életemben, vagy mit érzek pontosan, ahhoz az
embernek tájékozódni kell ezekben az átfogó kérdésekben is. A külsõ világegyetem
sem atomok halmaza, és az ember és a világegyetem között nagyon sok olyan
lényeges kapcsolat áll fenn, amit érdemes vizsgálni. Ezzel a tudomány még nem
foglalkozott. A világegyetemet kutatja egy élettelen központú csillagászat, az
embert kutatja egy élettelen központú pszichológia, és meg azt gondolom, hogy
szükség lenne egy olyan tudományra, ami az embert, mint tudattal rendelkezõ
élõlényt vizsgálja, és ami a világegyetemet (JAV) is élõ rendszerként vizsgálja.
EGY olyan átfogóbb világlátás alapjait dolgoztam ki, amelyet meg lehet
valósítani, rendszeresen lehet mûvelni, tudományos szinten ki lehet dolgozni,
kutatni és továbbfejleszteni, és amely kiegészítheti és felválthatja a mai
materialista világnézetet.
Ön szerint ez miért nem történt még meg?
Azért, mert az emberiség több száz évvel ezelõtt valójában
eldöntötte, hogy egy materialista alapon álló világnézet lesz az irányadó a
tudományos tevékenységben. Ez a döntés szerintem hibás volt. A világ nem pusztán
anyagcsomók halmaza, mint ahogy az ember sem csak pusztán atomok bizonyos
egyvelege. A lényeget éppen az adja, hogy milyen viszonyban vagyunk saját
magunkkal, az atomjaink milyen módon szervezõdtek. A szervezõdés tehát az, ami a
lényegünket adja, és ez értelmi szervezõdés. Felvethetõ persze a kérdés, hogy a
világegyetem élõ rendszernek tekinthetõ-e vagy sem. Annak idején, amikor az
emberiség az élettelen világrendszer mellett döntött, nem vizsgálta meg
elõzetesen, hogy a világegyetem valóban élettelen-e. Egyszerûen csak azért
döntött így, mert a newtoni mechanikus világrendszer és fizika sikereket ért el.
Ezekre a sikerekre alapozva, a gyakorlati élet követelményeihez kapcsolódva az
emberiség szép lassan belesétált a zsákutcába. Egy új világrendszert konstruált,
és ez szerintem - materialista alapon - logikai hiba. Ezt a logikai hibát
lehetne most kijavítani, egy átfogóbb világszemlélet kialakításával, amely
életközpontú, emberközpontú.
A kozmikus én és a tudatos én, ebbõl a gondolatmenetbõl
következtetve, vélhetõen gyakorta konfrontálódnak.
Nem hogy konfrontálódnak, de a kettõ ma már teljesen szembekerült
egymással. Gordon W. Allport amerikai pszichológus magyarul is megjelent "A
személyiség fejlõdése" címû könyvében azt írja: a nyugati civilizációban az
ember énje, mint egy hüvelykujj áll ki belsõ világából, szinte merõlegesen arra.
A belsõ világunk belsõ szervezõdési törvényével tehát homlokegyenest ellenkezõ
irányba áll a nyugati világ által létrehozott tudatos én. És kérdés, ennek van-e
értelme, ezt akarja-e az emberiség?
De mi lenne, ha mindenki a kozmikus ösztöneire kezdene hallgatni,
éber tudata helyett? Nem lenne-e esetleg káosz?
Erre nyílván semmi garancia. A fennálló rendszer, bármilyen rossz
is, mindig élvezi a nem vállalkozó szellemû emberek törvényszeretetét.
Ugyanakkor mindig vannak, akiknek fontos, hogy ezt a törést helyrehozzák. Káosz
ma is van épp elég, és nem biztos, hogy minden változás csak tovább növelné azt.
Ha az ember olyan állapotba szeretne visszalépni, ahol nagyobb az összhang, ha
ezt helyesen látja meg, nem úgy mint a kommunizmus, amely pozitív képet próbált
adni, aztán létrehozott egy sokkal embertelenebb állapotot, ha ez valójában
helytálló alapokon áll, akkor nyílván közelebb fog kerülni az Édenhez, az
összhanghoz, távolabb a káosztól.
És van még mód visszatérni? Nem vagyunk kényszerpályán? A kérdés
továbbra is nyitott vagy már eldöntetett?
A kérdés ma a mai napra eldöntetett. És valószínûleg a holnapi
napra is. Sõt, attól tartok, a jövõ héten sem várhatók mélyreható változások. De
hogy a jövõ hónapban és a jövõ évben nem lesznek, az egyáltalán nem biztos.
Attól függ, ki milyen következtetésekre jut, és ezek milyen cselekedetekre
sarkallják õt. Az ember gerincét véleményem szerint még nem törte meg végleg a
társadalom, egyelõre nem iktatták ki ? valamiféle titkos határozattal ? a
szabad, önálló méltóságú lények közül, hogy ettõl kezdve senkinek semmilyen
reális esélye ne legyen arra, hogy emberi lényként viselkedjen. Valójában azt
gondolom, a végsõ mozgatórugók a mi kezünkben vannak, s bár egyre nagyobb erõk
állnak az establishment rendelkezésére és kezd szorulni a hurok az emberiség
nyakán, de azért még nem kötötték fel. Amíg élünk, van remény, hogy még tehetünk
néhány dolgot. Aztán még néhány újabbat.
Az emberekre hatnak a gondolatok, de fontosabb, hogy mit érez,
hogyan viszonyul saját érzéseihez. És melyek azok a kulcsfontosságú élmények,
amelyek meghatározzák a látását. Ahhoz, hogy ez a belsõ látás kitisztuljon és
meglássa a természetes élmények fontosságát és szerepét, ahhoz meg kell
tisztulni az összes mûvi salaktól, mûanyag buroktól, amit a társadalom ügyesen,
millió oldalról ráköpdös az emberre. Ez a belsõ világ elsõsorban az érzésekkel
tartja a kapcsolatot, és amikor az érzések formát öntenek, az egyfajta
zeneiséget jelent, így a zene közvetlen kapcsolatban van a belsõ világóceán
hullámzásával és alakulásával.
Jávorszky Béla Szilárd