[vissza]
"Muzsikálás közben belső tájakon utazunk"
Grandpierre
Attila a Vágtázó Halottkémek új lemezéről
Metz Katalin munkatársunktól; Felküldve:2000. január 19. ( 13. oldal)
Ősi napszimbólum aranylik a Vágtázó Halottkémek legfrissebb lemezének borítóján.
Sugárzó korongját zodiákus képek népesítik be. Nem véletlenül: az együttes
szerzői kiadásban megjelent albuma a Naptánc címet viseli. A szöveg- és
zeneszerző Grandpierre Attilával nemcsak új korongjukról, hanem zenei
gyökereikről is beszélgettünk; a tudós csillagász világszemléletéről pedig a
közeljövőben ejtünk szót.
A csapat felállása a régi, és az extatikus zene is a korábbi korong, Az Éden
visszahódítása nyomában sarjadt. Ősi rítusokat idéznek a vágtázó ritmusok, tán
még a törzsi idők népdalmotívumai bukkannak fel a dallamfoszlányokban. A
temperamentumos muzsikálás valósággal a vérünkben lüktet. No nem a rock- vagy a
diszkózene érzékcsiholó robajlása szerint - valami megfoghatatlan, ha úgy
tetszik, tudatalattinkban mélyen elásott húrokat pendítenek meg: olyan
ritmusokat, regösénekeket, amelyeket régmúlt őseink érezhettek a magukénak, s
bizonyára géneikben átörökítették ránk a nemzedékek. A játékosságtól a
paroxizmusig vitt transzig száguld crescendók pegazusán az összeforrott csapat
zenéje. Az éteri líra, a fergeteges dráma, a robajló ritmusok, a mágikus
hangulat valamennyi lélekajzó húrján játszanak - mondanám: boszorkányosan -, de
a szöveg, a téma tisztasága, a "sötéttel" való viaskodás, a szabadságszeretet
ódája inkább az angyali szférák övezetébe vonja zenéjüket.
- Mennyiben tekinthető a Naptánc Az Éden visszahódítása című előbbi korong
folytatásának? Jómagam ugyanis szövegében, ritmikájában és melódiájában
rokonságot érzek a kettő között. Azzal a különbséggel, hogy ez utóbbi
leszűrtebb, érettebb alkotásnak tűnik. Az új mű az előző folytatása, vagy csak
azonos stílusban fogant?
- Az Éden I. és az Éden II. a Naptánccal együtt triptichont alkot, teljes képet
nyújt arról, hogy az utóbbi években milyen is a VHK. Gyakorlatilag pedig úgy
alakult, hogy az Éden I. előtt hat évig nem dolgoztunk stúdióban, ezért sok
korábban megírt anyag került a lemezre, s csak kevesebb improvizáció, ami
koncertjeinkre annyira jellemző. Az Éden II.-t szándékunk szerint inkább erre
akartuk építeni, ám ismét túltengett benne a sok felhalmozódott ötlet, s még
mindig háttérbe szorult a rögtönzés, míg végre a harmadik korongon 70 percből 40
már teljesen szabad zeneteremtés, csak hat félig-meddig előre megírt szám van
rajta.
- Miért éppen ebbe az irányba indult el annak idején az együttes, hiszen
voltaképpen rokontalan a popzene prérijén?
- Különös élménnyel indult az együttes. Egy másik zenekar számát kezdtük
játszani, de lassacskán kitértünk a ritmusából, s belelendültünk valami sajátos,
egyedi muzsikálásba. Elszakadtunk az eredetitől, s 30 percig szinte önkívületben
játszottunk egy sosem ismert zenét, ami megmagyarázhatatlanul ömlött belőlünk:
az élmény olyan frenetikus volt, hogy én például egyenesen öntudatlan állapotba
kerültem, éreztem, hatalmas impulzusok mozdultak meg bennem, megszűnt a
kontaktusom a környező világgal. Látomásaim voltak, egy végtelenbe futó
tűzfüggönyt láttam. A többiek is hasonló transzba kerültek. Amikor mások
meghallották a próbán a magnófelvételt, ujjongtak az új, "őrült" zene hallatán,
s folytatásra buzdítottak. Így indultunk. Egyre sűrűsödő fellépéseink során
lassan kialakultak azok a csomópontok is, amelyek sarkalatos pontjai lettek a
muzsikánknak; holott néhány számot leszámítva jóformán csak szabad zeneteremtés
volt valamennyi koncertünk. Ezeket az úgynevezett gyújtópontokat azután
tudatosan használtuk fel a zenélésben.
- Valóságos megvilágosodásként írta le első próbájukat, ami erre a csapásra
vezérelte a zenekart; ám annyira ősi ritmusokat érezni ebben a zenében, hogy
valamiképpen, gondolom, mégiscsak kapcsolatba kerültek az ősi népdalokkal.
- Ha hiszi, ha nem, már gyermek- és kamaszkoromban többször előfordult, hogy
szinte belső kényszerből hirtelen dobolni kezdtem a szekrényen, soha nem ismert
éneklésbe fogtam, s utána azt sem tudtam, mi történt velem. A többiek értetlenül
néztek rám: mi az, valami müezzin reinkarnációja vagy? - kérdezték. Holott én
francia nemes őseimre voltam büszke, a családi hagyomány is ezt diktálta. Nem
volt hát tudatos közöm semminemű keleti gyökerekhez. Előbb-utóbb rájöttem, hiába
a civilizált ősökhöz való ragaszkodás, a génjeimben egyebek motoszkálnak. Jóval
később hallottam először mongol népzenét, a zenekar megalakulásának idején, s
ekkor ébredtem rá, ez sokkal emberibb, mint a rockzene, amit akkoriban annyira
szerettünk. Azután elkezdtünk magyar népzenét hallgatni, annak is a legősibb
változatait, ami mindannyiunkra felvillanyozóan hatott. Annyira beleéltük
magunkat, hogy magunk előtt láttuk, hogyan is éltek valaha ezek az emberek. A
kétéves inspiráció annyira belénk fészkelte magát, hogy kialakult ez a zenélési
mód. Írták is rólunk később, hogy nem tudni, honnan jön ez a zene, de az biztos,
hogy mindannyiunknak ott él valahol a tudatalattijában. Azt is mondogatták, hogy
sámánzenét játszunk; nekünk erről fogalmunk sem volt, a közönség állította
rólunk már '82-ben. Ezután meg is hallgattam egy csomó sámánzene-felvételt, de
semmi rokonságot nem találtam bennük, ha csak a dobolást nem, de azok nem voltak
extatikusak, mint a miénk. Végül Vargyas Lajos hívta fel a figyelmünket a
gyimesi kontyolóra, mint a legrégibb magyar népzenei örökségre, s döbbenten
tapasztaltam, hogy ugyanaz a ritmizálása van, mint az Élő világegyetem című
számomnak, ami akkor már készen volt.
- A Naptánc szövege viszont már mindenképpen tudatosságot feltételez, hiszen
erősen kötődik a magyar identitástudathoz.
- Való igaz, édesapám, Grand-pierre K. Endre szellemiségének hatására
gyermekkorom óta belém ivódott a természetes érdeklődés az emberiség, a világ és
a magyarság ősmúltja iránt. A történelmi idők előtti, mágikus korokról is sok
szó esett, ám én gyermekként ezt nem fogadtam el, s csak évtizedek múltán
kezdtem magam is ebbe az irányba fordulni, amikor a mongol zenét meghallgattam,
amit sokkal mélyebbnek, átfogóbbnak és emberibbnek éreztem, mint a divatos
rockzenét. Ami meg a szöveget illeti, azt már a magam időközben kialakult,
megszilárdult élet- és világszemléletem diktálja. Ezt a világlátást
életfeladatomnak tekintem, amit ki kell bontakoztatni. Tizenhét éves koromtól
gondolatnaplót vezetek, az utóbbi hat évben pedig több mint 250 tanulmányt írtam
erről a témáról, s ennek a szellemi érlelődése már érződik a szövegeken is.
- Mennyiben érzi rokonnak a magyar népzenét?
- Amennyiben a szilajság, a büszkeség, a virtus sugárzik a ritmizálásából,
legalábbis a legősibb rétegeiben. Jellemző, hogy a kínai krónikák szerint a
hozzánk akkor közel álló hun zenét például betiltották hajdan Kínában, mondván,
annyira varázslatos és felkavaró, hogy féltek, hatalmába keríti a kínaiakat. A
magyar népzenéről írta Bartók Béla, hogy az igazi parasztzene letisztult
tudatállapotban születik, és ugyanaz a természeti erő hajtja, ami a fák
lombosodását, a madarak röptét és a tenger hullámzását is előidézi, s ami csak a
saját törvényeit követi. Ebben pedig a magunk késztetésére ismertem: a mi zenénk
is a legmélyebb önkifejezésre irányul. Muzsikálás közben szédítő belső tájakon
utazunk.